سود سهام در ترکیه

سود سهام: حق دریافت سود سهام یک حق سهامی اساسی است که تقسیم آن با تصمیم مجمع عمومی انجام می شود. هر یک از سهامداران حق دارد به نسبت نرخ سهام خود در شرکت سود سهام دریافت کند، مگر اینکه در اساسنامه طور دیگری مقرر شده باشد. با این حال، برای تقسیم سود، ابتدا باید اندوخته قانونی کنار گذاشته شود تا زیان های آتی غیر قابل پیش بینی تامین شود.

در این راستا شرکت های سهامی موظفند هر ساله 5% از سود خالص دوره خود را به عنوان اولین اندوخته قانونی تا رسیدن به 20% سرمایه پرداخت شده کنار بگذارند. تا زمانی که این ذخایر قانونی از پنجاه درصد (50%) سرمایه شرکت سهامی تجاوز نکند، صرفاً برای پوشش ضرر و زیان، برای ادامه فعالیت در مواقع نزول یا جلوگیری از بیکاری و به حداقل رساندن آثار آن قابل استفاده است. در صورتی که این اندوخته ها بیش از 50% سرمایه باشد، مازاد آن قابل تقسیم خواهد بود.
در صورتی که شرکت سودآوری داشته باشد، در طول یک سال مالی با تصویب مجمع عمومی امکان تقسیم سود موقت وجود دارد. این "سود سهام موقت" با سودهایی که در پایان سال مالی تقسیم می شود، در صورت وجود، تسویه می شود.

(IV) حقوق اقلیت: در حالی که اکثر تصمیمات، اعم از هیئت مدیره یا مجمع عمومی، باید با اکثریت آرا ساده گرفته شوند، قانون تجارت ترکیه امتیازات خاصی را به سهامداران اقلیت به منظور اطمینان از عدم رعایت حقوق آنها اعطا می کند. توسط سایر سهامداران نقض شده است. از این حیث، سهامدارانی که حداقل 10 درصد از سرمایه یک شرکت سهامی را در اختیار داشته باشند، یا حداقل 5 درصد در صورت معامله عمومی سهام شرکت، اقلیت را تشکیل می دهند.
حقوقی که طبق قانون تجارت ترکیه به سهامداران اقلیت اعطا می شود، حقوقی است که (1) درخواست از هیئت مدیره برای دعوت از مجمع عمومی برای برگزاری جلسه، (2) درخواست موارد بحث اضافی برای اضافه شدن به دستور جلسه مجمع عمومی. 3) درخواست صدور اوراق سهام با نام، (IV) جلوگیری از رفع مسئولیت موسسان، مدیران یا بازرسان شرکت، (5) درخواست به تأخیر انداختن بحث جداول مالی در مجمع عمومی به تاریخ دیگری، و (vi) طرح دعوی در دادگاه تجارت برای تغییر حسابرس شرکت یا انحلال شرکت بر اساس دلایل موجه.

بیشتر
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.