نحوه پرداخت حقوق در ترکیه

طبق قوانین ترکیه، پرداخت حقوق وظیفه اصلی کارفرما است. حقوق اصلی کارمند باید پولی باشد و غیرقابل پرداخت باشد. حقوق خالص شامل حق بیمه، پاداش، مزایای اجتماعی و سایر مزایای جانبی قابل ارائه به کارمند نمی باشد. میزان حقوق را می توان آزادانه تحت قرارداد کار تعیین کرد. اما میزان حقوق حداکثر در هر دو سال نمی تواند از حداقل حقوقی که کمیسیون تعیین حداقل دستمزد تعیین می کند کمتر باشد.

4.4.2 زمان کار

(الف) دوره آزمایشی

توافق در مورد دوره آزمایشی طبق قوانین ترکیه مجاز است. دوره آزمایشی نمی تواند بیش از 2 ماه باشد، اما می تواند تا 4 ماه با یک قرارداد جمعی کار افزایش یابد. در طول دوره آزمایشی هر دو طرف می توانند قرارداد کار را بدون ارائه اخطار فسخ و بدون ارائه اخطار فسخ کنند. چه به صورت فیزیکی کار کند یا نه. ساعات کار نمی تواند بیش از 45 ساعت در هفته باشد.

ج) اضافه کاری

اضافه کاری قانونی به عنوان تعداد ساعات کار بیشتر از روز کاری عادی کارمند محاسبه می شود. ساعات اضافه کاری نباید از حداکثر 270 ساعت/90 روز در سال تجاوز کند (و کار بیش از 11 ساعت در روز مجاز نیست). در صورتی که کارمند اضافه کار کند، کارفرما موظف است 50 درصد از حقوق روزانه او را در روزهای هفته یا 100 درصد در روزهای یکشنبه و تعطیلات به کارمند پرداخت کند. از طرف دیگر، کارمند ممکن است از زمان مرخصی اضافی به جای پرداخت اضافه کاری بهره مند شود. در چنین حالتی، هر ساعت کار معادل 1 ساعت زمان مرخصی است.
اضافه کاری مشروط به رضایت کارمند است. اگر کارفرما نتواند چنین رضایتی را کسب کند، قانون کار جریمه پولی را پیش بینی می کند.

(د) طرح های متعادل کننده

با توجه به ایجاد ساعات کاری منعطف برای کارکنان، ساعات کار هفتگی استاندارد را می توان به طور نابرابر در روزهای هفته توزیع کرد، مشروط بر اینکه ساعات کاری از 11 ساعت در روز تجاوز نکند. اجرای طرح تعادل مشروط به رضایت کارمند است.

(ه) کار در تعطیلات آخر هفته و رسمی

معمولاً کار در تعطیلات رسمی ممنوع است مگر اینکه طبق قرارداد کار به نحو دیگری توافق شده باشد. افرادی که در تعطیلات رسمی کار می کنند مستحق دریافت حقوق اضافی معادل بخشی از حقوق ماهانه خود هستند که مطابق با مدت غرامت تعطیلات رسمی است

ادامه مطلب 
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.