قوانین کار در ترکیه

طبق قوانین ترکیه، قانون کار تقریباً برای همه کارکنان، صرف نظر از اندازه کارفرمایی که برای آن کار می کنند، قابل اجرا است. مهمترین قانون کار در ترکیه قانون کار است. سایر قوانین مهم مربوط به امور استخدامی به شرح زیر است:

الف - مقررات ماده 14 قانون شماره 1475 که ناظر بر پرداخت های پایان خدمت است.
(ب) قانون ایمنی و بهداشت کار و
ج) قراردادهای صنفی و قراردادهای دسته جمعی.
علاوه بر این، قانون تعهدات ترکیه شامل فصلی در مورد قراردادهای استخدامی است که در مواردی که قانون فوق الذکر به موضوع مورد نظر توجه نداشته باشد، قابل اجرا خواهد بود.

4.2 قرارداد استخدام

طبق قوانین ترکیه با قراردادهای کاری متفاوت از سایر قراردادهای خصوصی رفتار می شود. هدف اصلی قراردادهای استخدامی محافظت از کارمند و حفظ تعادل اجتماعی بین کارمند و کارفرما است. به منظور حصول اطمینان از تحقق این اهداف، حقوق و مزایای قانونی اعطا شده به کارکنان طبق قانون کار اجباری است و نمی توان آنها را از نظر قراردادی به زیان کارمند مستثنی یا تغییر داد. با این حال، ترتیبات قراردادی که حقوق و مزایای قانونی اعطا شده به کارکنان تحت قانون کار را افزایش می دهد مجاز است.

انعقاد قرارداد کتبی در صورتی که مدت رابطه کاری یک یا چند سال باشد الزامی است. به استثنای مواردی که قراردادی اجرا نشده باشد، کارفرما باید حداکثر تا دو ماه پس از شروع کار، سند کتبی حاوی شرایط عمومی و ویژه مربوط به شرایط کار، ساعات کار روزانه یا هفتگی، حق الزحمه و حقوق تکمیلی، شرایط پرداخت، ارائه کند. و مقرراتی که هم کارفرما و هم کارمند ملزم به رعایت آنها پس از فسخ قرارداد هستند. در غیر این صورت ممکن است برای هر کارمندی که بدون توافق کتبی کار می کند جریمه نقدی نقدی برای کارفرما اعمال شود.
اگر قراردادهای استخدامی کتبی نباشد، همچنان معتبر هستند. با این حال، کارمند می تواند در هر زمانی از کارفرما مدرکی با امضای او و بیان شرایط عمومی و در صورت وجود شرایط خاص استخدام را مطالبه کند.

4.2.1 قراردادهای استخدام با مدت نامحدود

طبق قوانین ترکیه، قراردادهای کاری می تواند برای مدت معین یا نامحدود منعقد شود.
قرارداد کار بین کارفرما و کارمند در صورتی برای مدت معین تلقی می شود که به صورت کتبی منعقد شود و یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد:

الف) اگر برای یک کار مدت معین منعقد شده باشد،

ب) اگر مدت آن به یک شرط عینی مانند تکمیل یک کار معین بستگی داشته باشد،

ج) اگر مدت آن منوط به تکمیل هدف معینی باشد.

قرارداد کار با مدت معین را نمی توان بیش از یک بار تمدید کرد، مگر در مواردی که دلیل مادی وجود داشته باشد که تمدید را توجیه کند.
در صورتی که قرارداد کار دارای شرایط فوق نباشد، قرارداد کار با مدت نامحدود تلقی می شود.


اطلاعات بیشتر 
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.